Kultura równości

Chcesz walczyć ze stereotypami i pomóc promować równość płci? Sprawdź #EndGenderStereotypes

#EndGenderStereotypes – 23 listopada 2023 r. ruszyła kampania Komisji Europejskiej zwalczająca stereotypy dotyczące płci.

Celem kampanii jest zakwestionowanie utrzymujących się stereotypów dotyczących płci, które mają wpływ na budowanie nierówności społecznych. Jej działania prowadzone będą w krajach Unii Europejskiej w mediach społecznościowych, w oparciu o  hashtag #EndGenderStereotypes. Mają one podnieść świadomość szkodliwego wpływu stereotypów dotyczących płci na kobiety, jak i mężczyzn, ograniczając swobodę wyboru i możliwości każdego człowieka. Kwestionując stereotypy kampania ma na celu promowanie równości płci oraz tworzenie bardziej integracyjnego społeczeństwa.

Według badań Gender Equality Index Polska zajmuje 18. miejsce w UE pod względem wskaźnika równości płci z wynikiem 61,9 na 100 pkt, co stanowi 8,3 punktu poniżej średniej UE. Nierówności ze względu na płeć są szczególnie wyraźne w zarządach firm, a kobiety stanowią obecnie jedynie 26% członków zarządów największych spółek giełdowych w kraju. W porównaniu ze średnią w całej UE wynoszącą 33%.

Z kolei wyniki badania Eurobarometr obrazują, że respondenci w Polsce nadal utrzymują wyższy poziom stereotypów związanych z płcią i aż 77%  zgodziło się ze stwierdzeniem, że najważniejszą rolą kobiety jest dbanie o dom i rodzinę, podczas gdy 65% uważało, że główną rolą mężczyzny jest zarabianie pieniędzy.

Stereotypy dotyczące płci są nadal powszechne w społeczeństwach europejskich. Nie są one tylko kwestią osobistej opinii, ale mają realny wpływ na kobiety i mężczyzn. Oczekiwania dotyczące tego, co dziewczyna powinna, a czego nie wypada jej studiować, jaką pracę jest zobowiązany podjąć mężczyzna. Stereotypy mogą szkodliwie działać na postrzeganie roli kobiet w życiu prywatnym i publicznym. Mają również negatywny wpływ na rynek pracy oraz całe społeczeństwo, prowadząc do utrzymujących się nierówności ekonomicznych między kobietami i mężczyznami. Należy zatem zwalczać stereotypy związane z płcią, ponieważ ograniczają one osobiste wybory oraz niekorzystnie wpływają na budowanie wolności jednostki. Jestem przekonana, że nasza kampania przyczyni się do refleksji nad stereotypami związanymi z płcią i pomoże poprawić wzorce zachowań. Tymczasem zapraszam wszystkich Europejczyków do przyłączenia się do naszych działań na rzecz wyeliminowania stereotypów związanych z płcią w całej Unii – skomentowała Helena Dalli, komisarz UE ds. równości.

Kampania #EndGenderStereotypes  jest częścią realizacji strategii Komisji Europejskiej na rzecz równości płci na lata 2020-2025, której głównym celem jest stworzenie Unii, w której kobiety i mężczyźni, w całej swojej różnorodności, mogą podążać wybranymi przez siebie życiowymi drogami, wolnymi od przemocy i stereotypów związanych z płcią. Ponadto strategia ma na celu zapewnienie wszystkim równych szans na rozwój i uczestnictwo w rolach przywódczych w społeczeństwie europejskim.

Każda osoba ma w sobie potencjał, aby coś zmienić!

Chcesz walczyć ze stereotypami i pomóc promować równość płci? Aby zwiększyć świadomość w tym temacie, udostępnij materiały kampanii z hashtagiem #EndGenderStereotypes.

Razem podejmijmy odpowiednie działania!

Nieoczekiwane? kobieta strażaczka

Niecodzienne? Chłopak szydełkuje.

Nietypowe? Mężczyzna bawi się z dziećmi