Raport: Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy
Jakie są kobiety na rynku pracy?
Polki menadżerki i liderki odważnie sięgają po swoje. Są wykształcone, ambitne i doskonale adaptują się do zmian. Dysponują wachlarzem cech, które predysponują je do efektywnego zarządzania projektami zarówno w domu, jak i w pracy. 83 proc. badanych przyznało, że rola kobiet na rynku pracy rośnie. Coraz częściej docenia się ich kompetencje i kwalifikacje do pełnionych stanowisk.
Większy udział kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwami przynosi wymierne korzyści. Rzetelne wykształcenie, pracowitość, odpowiedzialność, dobra samoorganizacja, empatia – to cechy, które kobiety zazwyczaj wnoszą do swoich organizacji. Badania pokazują, że osoby o takich cechach – bez względu na płeć – podejmują skuteczniejsze decyzje i są bardziej odporne na zawirowania dzisiejszego świata, co czyni instytucje, którymi kierują lepszymi miejscami do pracy – komentuje dr Małgorzata Bonikowska, Prezes ośrodka THINKTANK.
Zdobywają doświadczenie, są elastyczne, chcą się rozwijać. Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali: doświadczenie (71 proc.), umiejętność adaptacji do zmian (55 proc.) oraz proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (55 proc.). Według respondentów kobiety w biznesie już coraz śmielej podejmują ryzyko (54 proc.), ale przede wszystkim dużą wagę przywiązują do wykształcenia (52 proc.) i to daje im coraz większe szanse na rynku pracy.
Kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wyksztalcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy. Ma to ogromne znacznie w czasach, w których dokonuje się bezprecedensowa rewolucja technologiczna i naukowa, a wiedza zdobyta wczoraj dziś często staje się nieaktualna – zauważa Piotr Wielgomas, Prezes BIGRAM S.A.
Bariery, trudności, stereotypy, jakie napotykają kobiety.
Wielozadaniowość, ambicja, elastyczność i empatia – to cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry przywódca, leader, manager, kierownik. I mimo, że prawo daje wszystkim równą pozycję na rynku pracy, a praktyka społeczna powoli odchodzi od podziałów na płeć w kontekście aktywności zawodowej i kompetencji, w wielu przypadkach kobiety nadal odczuwają dodatkowe bariery. Okazuje się, że utrwalone przez setki lat stereotypy w dalszym ciągu mają się świetnie, szczególnie w zmaskulinizowanych branżach. Nadal występują różnice w płacach pomimo konsekwentnej polityki Unii Europejskiej w celu ich wyrównania. Dodatkowo, większość obowiązków związanych z funkcjonowaniem rodziny w dalszym ciągu częściej spoczywa na barkach kobiet, co powoduje, że pracują na dwa etaty – w pracy i w domu. Zdecydowana większość respondentów (72 proc.) jako czynnik utrudniający awans kobiet wskazała właśnie stereotypy i społeczne przyzwyczajenie do tego, że to mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w hierarchii zawodowej.
Myślę, że powodem niższych zarobków kobiet w stosunku do zarobków mężczyzn jest fakt, iż w najlepiej płatnych branżach kobiet nadal jest zdecydowanie mniej. Mówimy tu m.in. o branży IT, finansach czy reprezentowanej przeze mnie branży budowlanej. W tej ostatniej, w Polsce, tylko nieco ponad 7 proc. pracujących to kobiety, podczas gdy w Norwegii jest ich 35 proc. Na naszych uczelniach zaledwie 36 proc. wszystkich studentów budownictwa stanowią panie, ale w ciągu 10 lat udział kobiet na politechnikach wynosił 31 proc. Zatem ich obecność się zwiększa, choć jest to stosunkowo powolny proces. Mam jednak głęboką nadzieję, że wszystko zmierza ku dobremu – podkreśla Agnieszka Głowacka, Wiceprezes ERBUD S.A.
Raport: Rosnąca siła kobiet - kobiety na rynku pracy
Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK.
Partnerami badania są firmy: Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz ERBUD.
Partnerem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita”.