Kultura równości

Cele i działania dla Studentów

Plan Równości Płci to najważniejszy dokument dla Kultury Równości Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Potrzebuje działań PR, szerokiej akceptacji i przychylności, aby mógł być w pełni realizowany przez nas wszystkich.

Z tego powodu kontynuujemy mini cykl, który ma na celu przybliżenie Planu. Dzielimy go na części i zagadnienia, aby łatwiej mógł wybrzmieć i zaprezentować ogrom informacji i wartości, jaki w sobie niesie. 

Plan Równości płci PR część 3

Cele i działania zawarte w Planie na lata 2023-2027 są dedykowane różnym grupom naszej społeczności. Poniżej wyszczególniamy te, które są i będą kierowane do:

  • Osób uczących się
  • Społeczności akademickiej i otoczenia UKW
  • Kandydatów i kandydatek na studia 

Świadomość i edukacja

Cel 1

Zwiększanie świadomości dotyczącej znaczenia równości oraz przeciwdziałanie nieuświadomionym uprzedzeniom ze względu na płeć poprzez: 

  • kampanie edukacyjne poświęcone promowaniu kultury równości, kształtowaniu postaw otwartości i tolerancji, przeciwdziałaniu zjawiskom dyskryminacji, upowszechnianiu wiedzy pozwalającej dostrzegać złożoność ludzkiej tożsamości

Cel 2

Podnoszenie świadomości równościowej oraz kształtowanie postawy szacunku wobec różnorodności w procesie kształcenia poprzez:

  • organizację obowiązkowych szkoleń dla osób uczących się (studentów, studentek, doktorantów, doktorantek) na temat polityki równości płci UKW, obowiązujących procedur antydyskryminacyjnych oraz znaczenia komunikacji równościowej
  • analizę i dokumentację istniejącej oraz tworzenie nowej oferty dydaktycznej związanej z tematyką płci, w tym seminariów dyplomowych/magisterskich podejmujących problematykę różnorodności, wielokulturowości i (nie)równości płci
  • organizację cyklu imprez otwartych poświęconych różnorodności mających na celu zrozumienie różnic kulturowych w społeczności Uniwersytetu, przeciwdziałanie uprzedzeniom, zwiększanie wiedzy i umiejętności reagowania na przejawy seksizmu, rasizmu, dyskryminacji
  • organizację konkursów artystycznych, literackich, naukowych dotyczących zagadnień związanych z równością i różnorodnością 

Cel 3

Popularyzacja zagadnień związanych z problematyką płci w badaniach naukowych poprzez:

  • tworzenie uniwersyteckiej bazy aktywności naukowych i popularyzacyjnych związanych z problematyką płci
  • prezentację wyników badań oraz upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki płci w formie wykładów otwartych dla społeczności akademickiej oraz otoczenia Uniwersytetu
  • monitorowanie konkursów grantowych, stypendiów, staży oraz nagród umożliwiających realizację badań związanych z problematyką płci
  • organizację konferencji naukowych podejmujących problematykę równości płci
  • podejmowanie współpracy z innymi uczelniami i instytucjami w celu organizacji wspólnych konferencji, seminariów, cykli wykładów, wymiany dobrych praktyk oraz innych inicjatyw związanych z problematyką (nie)równości płci 

Polityka równych szans

Cel 1

Stworzenie struktur instytucjonalnych wspierających kulturę równości oraz procedur antydyskryminacyjnych poprzez:

  • utworzenie funkcji Pełnomocnika ds. Równości Płci na potrzeby realizacji Planu oraz opracowanie zakresu kompetencji
  • powołanie Rektorskiej Komisji ds. Równości Płci
  • analizę aktów prawnych oraz określenie dobrych i złych praktyk w zakresie (nie)równości płci
  • opracowanie Kodeksu Równości Płci określającego normy zachowań oraz procedury wspierające równość ze względu na płeć
  • poszerzenie kompetencji Komisji Antymobbingowej w zakresie dostosowania do zasad przeciwdziałania dyskryminacji
  • opracowanie i wdrożenie procedury antydyskryminacyjnej uwzględniającej sposoby diagnozowania wszelkich przejawów dyskryminacji oraz rozpatrywania przypadków przemocy ze względu na płeć, w tym molestowania i molestowania seksualnego z uwzględnieniem zasady dyskrecji
  • opracowanie ścieżki postępowania dla osób doświadczających dyskryminacji ze względu na płeć oraz zapewnienie systemu wparcia (m. in. możliwość porad prawnych i psychologicznych) 

Cel 2 

Pogłębiona diagnoza (nie)równości płci w społeczności uniwersyteckiej poprzez:

  • badanie w celu zidentyfikowania doświadczeń osób pracujących i uczących się dotyczących (nie)równego traktowania ze względu na płeć (warunki pracy, kultura organizacyjna, stereotypy i uprzedzenia, zachowania i doświadczenia interpersonalne, w tym zjawiska dyskryminacji: język dyskryminacyjny, przejawy seksizmu, przemoc i dyskryminacja ze względu na płeć, molestowanie i molestowanie seksualne)
  • badanie dotyczące poczucia zachowania równowagi między pracą/edukacją a życiem rodzinnym u kobiet i mężczyzn pracujących oraz uczących się (m. in. opieka nad osobami zależnymi: dziećmi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnością, samodzielne rodzicielstwo, specyfika łączenia pracy i edukacji przez osoby uczące się) 

Cel 6 

Zrównoważony udział kobiet i mężczyzn w procesach decyzyjnych poprzez:

  • opracowanie zasad zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn w wydarzeniach organizowanych na Uniwersytecie 

Cel 7 

Zapewnienie równowagi między życiem zawodowym/studiami a życiem prywatnym poprzez:

  • analizę zakresu wsparcia udzielanego osobom pracującym i uczącym się na UKW, zdiagnozowanie obszarów wymagających doskonalenia
  • przygotowanie katalogu metod i form wsparcia osób uczących się i pracujących obciążonych obowiązkami opiekuńczymi, w tym osób samodzielnie sprawujących opiekę (m.in. sformułowanie zaleceń dotyczących elastycznych form weryfikacji efektów uczenia się, pracy zdalnej, zasad udzielania urlopów i przydzielania obciążeń, zapewnienia opieki instytucjonalnej w okresie przerw w edukacji)
  • dostosowanie istniejących regulacji prawnych obowiązujących na UKW do potrzeb osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi
  • rozwój infrastruktury na potrzeby osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi (np. żłobek i przedszkole dedykowane osobom pracującym i uczącym się, dostosowanie akademików do potrzeb rodzin)
  • zwiększenie równości szans osób łączących pracę i edukację (opracowanie katalogu działań wspierających podejmowanie aktywności zawodowych oraz przedsiębiorczość studentek i studentów, m. in. sformułowanie zaleceń dotyczących elastycznych form weryfikacji efektów uczenia się) 

Komunikacja i promocja

Cel 1 

Budowa kultury komunikacji uwzględniającej język inkluzywny poprzez:

  • opracowanie propozycji używania języka wrażliwego na płeć w komunikacji uczelnianej
  • wprowadzenie zasad komunikacji równościowej do procesów rekrutacyjnych oraz do polityki informacyjnej Uniwersytetu 

Cel 2 

Polityka informacyjna w zakresie równości płci:

  • opracowanie zasad informowania społeczności akademickiej oraz otoczenia Uniwersytetu o aktywnościach naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych związanych z problematyką równości i różnorodności
  • przygotowanie przewodnika dla osób uczących się pozwalającego im zapoznać się z obowiązującymi procedurami w zakresie zjawisk dyskryminacji (w tym języka dyskryminacyjnego, przemocy opartej na płci oraz molestowania i molestowania seksualnego)
  • wprowadzenie programu informacyjnego dotyczącego wsparcia osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi (np. prezentacja na stronie internetowej uniwersytetu, wskazanie w poszczególnych jednostkach osób do kontaktu, umożliwienie społeczności akademickiej zgłaszania potrzeb w zakresie wsparcia), publikowanie corocznego raportu na temat Uniwersytetu jako miejsca przyjaznego rodzinie
  • program informacyjny skierowany do ojców oraz społeczności akademickiej mający na celu promowanie podejmowania obowiązków opiekuńczych przez ojców 

Cel 3 

Promowanie Uniwersytetu jako przestrzeni równości i różnorodności poprzez:

  • działania promocyjne poświęcone równości, różnorodności, inkluzywności oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji
  • uwzględnienie aspektu płci w kampaniach rekrutacyjnych na studia; organizacja kampanii promocyjnych zachęcających do podejmowania studiów I i II stopnia oraz kształcenia w szkole doktorskiej przez kobiety na kierunkach zmaskulinizowanych oraz przez mężczyzn na kierunkach sfeminizowanych
  • działania promocyjne przedstawiające Uczelnię jako środowisko przyjazne osobom sprawującym obowiązki opiekuńcze, budowanie wizerunku Uczelni jako pracodawcy przyjaznego matkom i ojcom
  • utworzenie strony internetowej poświęconej równości płci (publikowanie gromadzonych danych, informowanie o zrealizowanych i planowanych działaniach w celu budowy kultury równych szans, informowanie o aktualnych szkoleniach i wydarzeniach związanych z problematyką płci, informacja i edukacja na temat zjawisk dyskryminacji i polityki antydyskryminacyjnej)
Operacje:
04-01-2024, 12:36
publikacja: Alina Bojarska
31-01-2024, 13:00
modyfikacja: Alina Bojarska