Cele i działania dla Kadry
Plan Równości Płci to najważniejszy dokument dla Kultury Równości Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Potrzebuje działań PR, szerokiej akceptacji i przychylności, aby mógł być w pełni realizowany przez nas wszystkich.
Z tego powodu kontynuujemy mini cykl, który ma na celu przybliżenie Planu. Dzielimy go na części i zagadnienia, aby łatwiej mógł wybrzmieć i zaprezentować ogrom informacji i wartości, jaki w sobie niesie.
Plan Równości płci PR część 4
Cele i działania zawarte w Planie na lata 2023-2027 są dedykowane różnym grupom naszej społeczności. Poniżej wyszczególniamy te, które są i będą kierowane do:
- Kobiet będących nauczycielkami akademickimi
- Kobiet zatrudnionych na stanowiskach badawczo-dydaktycznych i Badawczych
- Badaczek na wstępnych etapach rozwoju kariery naukowej
- Osób pracujących, kadry kierowniczej Uniwersytetu
- Osób ubiegających się o pracę i nowozatrudnionych
- Społeczności akademickiej i otoczenia UKW
Świadomość i edukacja
Cel 1
Zwiększanie świadomości dotyczącej znaczenia równości oraz przeciwdziałanie nieuświadomionym uprzedzeniom ze względu na płeć poprzez:
- kampanie edukacyjne poświęcone promowaniu kultury równości, kształtowaniu postaw otwartości i tolerancji, przeciwdziałaniu zjawiskom dyskryminacji, upowszechnianiu wiedzy pozwalającej dostrzegać złożoność ludzkiej tożsamości
- szkolenia na temat przemocy i dyskryminacji językowej oraz znaczenia języka równościowego w kulturze organizacyjnej
- szkolenia poświęcone zarządzaniu różnorodnością, rozwijaniu umiejętności przywódczych i negocjacyjnych z uwzględnieniem potrzeb płci niedostatecznie reprezentowanych oraz kształtowaniu świadomych postaw szacunku i wrażliwości wobec innych, w tym szkolenia antydyskryminacyjne dla osób zatrudnionych
Cel 2
Podnoszenie świadomości równościowej oraz kształtowanie postawy szacunku wobec różnorodności w procesie kształcenia poprzez:
- organizację cyklu imprez otwartych poświęconych różnorodności mających na celu zrozumienie różnic kulturowych w społeczności Uniwersytetu, przeciwdziałanie uprzedzeniom, zwiększanie wiedzy i umiejętności reagowania na przejawy seksizmu, rasizmu, dyskryminacji
Cel 3
Popularyzacja zagadnień związanych z problematyką płci w badaniach naukowych poprzez:
- tworzenie uniwersyteckiej bazy aktywności naukowych i popularyzacyjnych związanych z problematyką płci
- prezentację wyników badań oraz upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki płci w formie wykładów otwartych dla społeczności akademickiej oraz otoczenia Uniwersytetu
- monitorowanie konkursów grantowych, stypendiów, staży oraz nagród umożliwiających realizację badań związanych z problematyką płci
- organizację konferencji naukowych podejmujących problematykę równości płci
- podejmowanie współpracy z innymi uczelniami i instytucjami w celu organizacji wspólnych konferencji, seminariów, cykli wykładów, wymiany dobrych praktyk oraz innych inicjatyw związanych z problematyką (nie)równości płci
Polityka równych szans
Cel 1
Stworzenie struktur instytucjonalnych wspierających kulturę równości oraz procedur antydyskryminacyjnych poprzez:
- utworzenie funkcji Pełnomocnika ds. Równości Płci na potrzeby realizacji Planu oraz opracowanie zakresu kompetencji
- powołanie Rektorskiej Komisji ds. Równości Płci
- analizę aktów prawnych oraz określenie dobrych i złych praktyk w zakresie (nie)równości płci
- opracowanie Kodeksu Równości Płci określającego normy zachowań oraz procedury wspierające równość ze względu na płeć
- poszerzenie kompetencji Komisji Antymobbingowej w zakresie dostosowania do zasad przeciwdziałania dyskryminacji
- opracowanie i wdrożenie procedury antydyskryminacyjnej uwzględniającej sposoby diagnozowania wszelkich przejawów dyskryminacji oraz rozpatrywania przypadków przemocy ze względu na płeć, w tym molestowania i molestowania seksualnego z uwzględnieniem zasady dyskrecji
- opracowanie ścieżki postępowania dla osób doświadczających dyskryminacji ze względu na płeć oraz zapewnienie systemu wparcia (m. in. możliwość porad prawnych i psychologicznych)
Cel 2 Pogłębiona diagnoza (nie)równości płci w społeczności uniwersyteckiej poprzez:
- badanie w celu zidentyfikowania doświadczeń osób pracujących i uczących się dotyczących (nie)równego traktowania ze względu na płeć (warunki pracy, kultura organizacyjna, stereotypy i uprzedzenia, zachowania i doświadczenia interpersonalne, w tym zjawiska dyskryminacji: język dyskryminacyjny, przejawy seksizmu, przemoc i dyskryminacja ze względu na płeć, molestowanie i molestowanie seksualne)
- badanie w grupie kobiet zatrudnionych na stanowiskach badawczo-dydaktycznych, badawczych i dydaktycznych w celu zidentyfikowania barier w rozwoju naukowym i dydaktycznym
- badanie dotyczące poczucia zachowania równowagi między pracą/edukacją a życiem rodzinnym u kobiet i mężczyzn pracujących oraz uczących się (m. in. opieka nad osobami zależnymi: dziećmi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnością, samodzielne rodzicielstwo, specyfika łączenia pracy i edukacji przez osoby uczące się)
Cel 3
Zapewnienie równowagi płci w procesach rekrutacyjnych poprzez:
- analizę polityki rekrutacji na stanowiska badawczo-dydaktyczne, dydaktyczne, badawcze oraz w grupach administracyjnej, obsługi i biblioteki
- sformułowanie szczegółowych rekomendacji dotyczących rekrutacji zrównoważonej płciowo z zachowaniem kryteriów merytorycznych
- wprowadzanie zasady równowagi płci (w ramach istniejących możliwości) w komisjach konkursowych i rekrutacyjnych z zachowaniem kryteriów merytorycznych oraz zasady rotacyjnego przewodniczenia tym komisjom przez kobiety i mężczyzn
Cel 4
Wspomaganie równowagi płci w rozwoju karier naukowych poprzez:
- monitorowanie danych ilościowych dotyczących rozwoju karier naukowych kobiet i mężczyzn (stopnie i tytuły, stypendia, staże i granty, kierowanie projektami)
- opracowanie rekomendacji działań w celu przeciwdziałania spowalniania karier kobiet na etapie między doktoratem a habilitacją, a także rezygnacji z dalszego awansu, w tym z dążenia do uzyskania tytułu profesora
- opracowanie programu wsparcia dla badaczek na wczesnych etapach rozwoju kariery naukowej (upowszechnianie dobrych praktyk, szkolenia, prelekcje, stypendia, mechanizmy motywujące do składania wniosków grantowych)
Cel 5
Zachowanie standardów równych szans w rozwoju zawodowym oraz w obszarze wynagrodzeń
- diagnoza zróżnicowania pod względem płci wynagrodzeń i dodatków wśród osób zatrudnionych
- monitorowanie wynagrodzeń i innych świadczeń we wszystkich grupach osób zatrudnionych w celu zachowania równych wynagrodzeń mężczyzn i kobiet przy ich równoważnych kompetencjach oraz transparentności zasad nagradzania i premiowania
- uwzględnienie rozwiązań zmierzających do minimalizowania barier ze względu na płeć w kryteriach rozwoju zawodowego i awansu na wyższe stanowiska w grupach administracji, obsługi i biblioteki
Cel 6
Zrównoważony udział kobiet i mężczyzn w procesach decyzyjnych
- opracowanie zasad zrównoważonej (odpowiadającej strukturze zatrudnienia płci) reprezentacji kobiet i mężczyzn we władzach i gremiach decyzyjnych przy zachowaniu kryteriów merytorycznych
- opracowanie zasad zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn w wydarzeniach organizowanych na Uniwersytecie
Cel 7
Zapewnienie równowagi między życiem zawodowym/studiami a życiem prywatnym poprzez:
- analizę zakresu wsparcia udzielanego osobom pracującym i uczącym się na UKW, zdiagnozowanie obszarów wymagających doskonalenia
- przygotowanie katalogu metod i form wsparcia osób uczących się i pracujących obciążonych obowiązkami opiekuńczymi, w tym osób samodzielnie sprawujących opiekę (m.in. sformułowanie zaleceń dotyczących elastycznych form weryfikacji efektów uczenia się, pracy zdalnej, zasad udzielania urlopów i przydzielania obciążeń, zapewnienia opieki instytucjonalnej w okresie przerw w edukacji)
- dostosowanie istniejących regulacji prawnych obowiązujących na UKW do potrzeb osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi
- rozwój infrastruktury na potrzeby osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi (np. żłobek i przedszkole dedykowane osobom pracującym i uczącym się, dostosowanie akademików do potrzeb rodzin)
Komunikacja i promocja
Cel 1
Budowa kultury komunikacji uwzględniającej język inkluzywny poprzez:
- opracowanie propozycji używania języka wrażliwego na płeć w komunikacji uczelnianej
- wprowadzenie zasad komunikacji równościowej do procesów rekrutacyjnych oraz do polityki informacyjnej Uniwersytetu
Cel 2
Polityka informacyjna w zakresie równości płci
- opracowanie zasad informowania społeczności akademickiej oraz otoczenia Uniwersytetu o aktywnościach naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych związanych z problematyką równości i różnorodności
- przygotowanie przewodnika dla osób nowozatrudnionych w języku polskim i angielskim, zawierającego informacje o najważniejszych aktach prawnychi dokumentach na etapie adaptowania w nowym miejscu pracy, w tym o zasadach polityki UKW w zakresie równego traktowania oraz procedurach antydyskryminacyjnych
- wprowadzenie programu informacyjnego dotyczącego wsparcia osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi (np. prezentacja na stronie internetowej uniwersytetu, wskazanie w poszczególnych jednostkach osób do kontaktu, umożliwienie społeczności akademickiej zgłaszania potrzeb w zakresie wsparcia), publikowanie corocznego raportu na temat Uniwersytetu jako miejsca przyjaznego rodzinie
- program informacyjny skierowany do ojców oraz społeczności akademickiej mający na celu promowanie podejmowania obowiązków opiekuńczych przez ojców
Cel 3
Promowanie Uniwersytetu jako przestrzeni równości i różnorodności poprzez:
- działania promocyjne poświęcone równości, różnorodności, inkluzywności oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji
- działania promocyjne przedstawiające Uczelnię jako środowisko przyjazne osobom sprawującym obowiązki opiekuńcze, budowanie wizerunku Uczelni jako pracodawcy przyjaznego matkom i ojcom
- utworzenie strony internetowej poświęconej równości płci (publikowanie gromadzonych danych, informowanie o zrealizowanych i planowanych działaniach w celu budowy kultury równych szans, informowanie o aktualnych szkoleniach i wydarzeniach związanych z problematyką płci, informacja i edukacja na temat zjawisk dyskryminacji i polityki antydyskryminacyjnej)