O współczesnej sytuacji kobiet w świecie nauki
O współczesnej sytuacji kobiet w świecie nauki, szkolnictwa wyższego i hierarchii akademickiej pisze dr Ewa Krause z naszego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
W Polsce sytuacja kobiet w środowisku akademickim jest porównywalna z innymi krajami – znaczenia nie ma w tym przypadku ich odmienna przeszłość polityczna czy różnice kulturowe. Mimo zmian politycznych zachodzących od początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, przejścia od gospodarki scentralizowanej do wolnorynkowej, gwałtownego umasowienia edukacji na poziomie wyższym, wzrastającej przewagi pod względem liczbowym kobiet wśród studiujących, odsetek kobiet uzyskujących wyższe stanowiska w hierarchii akademickiej rośnie bardzo wolno, choć systematycznie. Po upadku komunizmu (w rezultacie przemian zarówno politycznych, jak i gospodarczych) nastąpił wzrost udziału kobiet wśród pracowników zdobywających stopnie naukowe (doktora i doktora habilitowanego) oraz obejmujących pozycję profesora (czyli najwyższą w polskiej hierarchii akademickiej) – rzadziej jednak zajmują one najwyższe stanowiska akademickie. Ich obecność w gremiach decydenckich podejmujących decyzje o awansach, rozdzielających środki jest także ciągle niewielka. Zachodzące zmiany w proporcjach płci w nauce w Polsce sugerują, że kobiety stały się – jak zauważa Renata Siemieńska – „wygranymi wśród przegranych”. Większa ich obecności wśród naukowców nie oznacza bowiem, że mają takie same możliwości jak mężczyźni. Czytaj dalej…
Polska Myśl Pedagogiczna,IX (2023), Numer 9/2 Kobiety w nauce i edukacji
Redaktor naczelny: Janina Kostkiewicz
Sekretarz redakcji: Dominika Jagielska
Rok wydania: 2023
Redakcja naukowa tomu: Dominika Jagielska i Barbara Ostafińska-Molik
Misją rocznika „Polska Myśl Pedagogiczna” jest nadrobienie strat w polskiej humanistyce, w tym myśli pedagogicznej, powstałych w wyniku trudnych dziejów historycznych, poprzez pokazywanie bogactwa teoretycznych i praktycznych koncepcji pedagogicznych wraz z pluralizmem ich źródeł filozoficznych, światopoglądowych, ideowych i innych.