Kultura równości

Włączający język akademicki

W społeczności akademickiej, na uniwersytecie, szczególne zwracanie uwagi na język inkluzywny jest kluczowe, ponieważ uczelnie są miejscami, gdzie różnorodność poglądów, kultur i tożsamości powinna być nie tylko akceptowana, ale i promowana.

Język inkluzywny sprzyja tworzeniu otwartego i bezpiecznego środowiska, w którym wszyscy studenci i pracownicy mogą czuć się szanowani i w pełni uczestniczyć w życiu akademickim. Ponadto, jako ośrodki edukacji i badań, uniwersytety mają odpowiedzialność za kształtowanie postaw społecznych, a stosowanie języka inkluzywnego stanowi istotny krok w kierunku promowania równości i sprawiedliwości w szerszym kontekście społecznym.

W nadchodzącym roku akademickim miejmy wpływ na budowanie równości, uczestniczmy w pokoleniowej zmianie, eliminujmy uprzedzenia i stereotypy, stosujmy język inkluzywny, aby tworzyć otwarte i szanujące różnorodność społeczeństwo.

Jesteś świadkiem użycia języka dyskryminującego?

  • Reaguj na bieżąco – jeśli czujesz się na siłach, uprzejmie zwróć uwagę osobie używającej języka dyskryminującego. Możesz powiedzieć, że dane słowa są nieodpowiednie lub mogą kogoś zranić, i zasugerować bardziej inkluzywne sformułowanie.
  • Szukaj wsparcia – jeśli sytuacja jest zbyt trudna do samodzielnego rozwiązania, zwróć się o pomoc do zaufanej osoby, mentora, przełożonego, przedstawiciela odpowiedniej jednostki na uczelni, także Pełnomocniczki ds. Równości Płci.
  • Zgłosić incydent – w przypadku poważnych lub powtarzających się sytuacji, zgłoś incydent odpowiednim władzom uniwersytetu, które mogą podjąć formalne kroki w celu ochrony praw i bezpieczeństwa wszystkich członków społeczności akademickiej.

Zasady języka inkluzywnego wywodzą się z szerszych ruchów społecznych, które miały na celu promowanie równości, szacunku i różnorodności w społeczeństwie. Początki tych zasad można znaleźć w działaniach ruchów feministycznych, praw obywatelskich, oraz organizacji walczących o prawa osób z mniejszości seksualnych, etnicznych, religijnych i osób z niepełnosprawnościami.

Pojęcie języka inkluzywnego nie zostało stworzone przez jedną osobę lub organizację. Rozwijało się stopniowo w odpowiedzi na potrzeby różnych grup społecznych, które dostrzegały, że język może odzwierciedlać i utrwalać nierówności. Akademicy, działacze społeczni, oraz organizacje międzynarodowe, takie jak ONZ i Rada Europy, przyczynili się do formułowania i popularyzowania zasad języka inkluzywnego. Bądźmy częścią tego procesu. 

8 zasad stosowania języka inkluzywnego:

  • unikaj stereotypów – nie przypisuj cech lub zachowań na podstawie płci, wieku, pochodzenia czy orientacji,
  • mów o osobach z niepełnosprawnościami z szacunkiem – używaj odpowiednich terminów,
  • unikaj generalizacji – nie zakładaj, że wszyscy w grupie są tacy sami,
  • włączaj różnorodność – używaj języka, który uwzględnia i szanuje różne tożsamości, płcie czy doświadczenia,
  • unikaj negatywnych określeń wieku – używaj neutralnych terminów, opisując osoby w różnym wieku,
  • unikaj uprzedzeń religijnych – używaj neutralnych sformułowań, aby nie faworyzować ani nie dyskryminować żadnej religii,
  • konsultuj język – jeśli nie jesteś pewny, zapytaj osoby zainteresowane,
  • aktualizuj słownictwo – regularnie dostosowuj język do norm inkluzywności.