Cel 1: Stworzenie struktur instytucjonalnych wspierających kulturę równości oraz procedur antydyskryminacyjnych
utworzenie funkcji Pełnomocnika ds. Równości Płci na potrzeby realizacji Planu oraz opracowanie zakresu kompetencji
powołanie Rektorskiej Komisji ds. Równości Płci
analiza aktów prawnych oraz określenie dobrych i złych praktyk w zakresie (nie)równości płci
opracowanie Kodeksu Równości Płci określającego normy zachowań oraz procedury wspierające równość ze względu na płeć
poszerzenie kompetencji Komisji Antymobbingowej w zakresie dostosowania do zasad przeciwdziałania dyskryminacji
opracowanie i wdrożenie procedury antydyskryminacyjnej uwzględniającej sposoby diagnozowania wszelkich przejawów dyskryminacji oraz rozpatrywania przypadków przemocy ze względu na płeć, w tym molestowania i molestowania seksualnego z uwzględnieniem zasady dyskrecji
opracowanie ścieżki postępowania dla osób doświadczających dyskryminacji ze względu na płeć oraz zapewnienie systemu wparcia (m. in. możliwość porad prawnych i psychologicznych)
Cel 2: Pogłębiona diagnoza (nie)równości płci w społeczności uniwersyteckiej
badanie w celu zidentyfikowania doświadczeń osób pracujących i uczących się dotyczących (nie)równego traktowania ze względu na płeć (warunki pracy, kultura organizacyjna, stereotypy i uprzedzenia, zachowania i doświadczenia interpersonalne, w tym zjawiska dyskryminacji: język dyskryminacyjny, przejawy seksizmu, przemoc i dyskryminacja ze względu na płeć, molestowanie i molestowanie seksualne
badanie w grupie kobiet zatrudnionych na stanowiskach badawczo-dydaktycznych, badawczych i dydaktycznych w celu zidentyfikowania barier w rozwoju naukowym i dydaktycznym.
badanie dotyczące poczucia zachowania równowagi między pracą/edukacją a życiem rodzinnym u kobiet i mężczyzn pracujących oraz uczących się (m. in. opieka nad osobami zależnymi: dziećmi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnością, samodzielne rodzicielstwo, specyfika łączenia pracy i edukacji przez osoby uczące się)
Cel 3: Zapewnienie równowagi płci w procesach rekrutacyjnych
analiza polityki rekrutacji na stanowiska badawczo-dydaktyczne, dydaktyczne, badawcze oraz w grupach administracyjnej, obsługi i biblioteki.
sformułowanie szczegółowych rekomendacji dotyczących rekrutacji zrównoważonej płciowo z zachowaniem kryteriów merytorycznych
wprowadzanie zasady równowagi płci (w ramach istniejących możliwości) w komisjach konkursowych i rekrutacyjnych z zachowaniem kryteriów merytorycznych oraz zasady rotacyjnego przewodniczenia tym komisjom przez kobiety i mężczyzn
Cel 4: Wspomaganie równowagi płci w rozwoju karier naukowych
monitorowanie danych ilościowych dotyczących rozwoju karier naukowych kobiet i mężczyzn (stopnie i tytuły, stypendia, staże i granty, kierowanie projektami)
opracowanie rekomendacji działań w celu przeciwdziałania spowalniania karier kobiet na etapie między doktoratem a habilitacją, a także rezygnacji z dalszego awansu, w tym z dążenia do uzyskania tytułu profesora
opracowanie programu wsparcia dla badaczek na wczesnych etapach rozwoju kariery naukowej (upowszechnianie dobrych praktyk, szkolenia, prelekcje, stypendia, mechanizmy motywujące do składania wniosków grantowych)
Cel 5: Zachowanie standardów równych szans w rozwoju zawodowym oraz w obszarze wynagrodzeń
diagnoza zróżnicowania pod względem płci wynagrodzeń i dodatków wśród osób zatrudnionych
monitorowanie wynagrodzeń i innych świadczeń we wszystkich grupach osób zatrudnionych w celu zachowania równych wynagrodzeń mężczyzn i kobiet przy ich równoważnych kompetencjach oraz transparentności zasad nagradzania i premiowania
uwzględnienie rozwiązań zmierzających do minimalizowania barier ze względu na płeć w kryteriach rozwoju zawodowego i awansu na wyższe stanowiska w grupach administracji, obsługi i biblioteki
Cel 6: Zrównoważony udział kobiet i mężczyzn w procesach decyzyjnych
opracowanie zasad zrównoważonej (odpowiadającej strukturze zatrudnienia płci) reprezentacji kobiet i mężczyzn we władzach i gremiach decyzyjnych przy zachowaniu kryteriów merytorycznych
opracowanie zasad zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn w wydarzeniach organizowanych na Uniwersytecie
Cel 7: Zapewnienie równowagi między życiem zawodowym/studiami a życiem prywatnym
analiza zakresu wsparcia udzielanego osobom pracującym i uczącym się na UKW, zdiagnozowanie obszarów wymagających doskonalenia
przygotowanie katalogu metod i form wsparcia osób uczących się i pracujących obciążonych obowiązkami opiekuńczymi, w tym osób samodzielnie sprawujących opiekę (m.in. sformułowanie zaleceń dotyczących elastycznych form weryfikacji efektów uczenia się, pracy zdalnej, zasad udzielania urlopów i przydzielania obciążeń, zapewnienia opieki instytucjonalnej w okresie przerw w edukacji).
dostosowanie istniejących regulacji prawnych obowiązujących na UKW do potrzeb osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi
rozwój infrastruktury na potrzeby osób obciążonych obowiązkami opiekuńczymi (np. żłobek i przedszkole dedykowane osobom pracującym i uczącym się, dostosowanie akademików do potrzeb rodzin)
zwiększenie równości szans osób łączących pracę i edukację (opracowanie katalogu działań wspierających podejmowanie aktywności zawodowych oraz przedsiębiorczość studentek i studentów, m. in. sformułowanie zaleceń dotyczących elastycznych form weryfikacji efektów uczenia się)
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i wykorzystanie.